Met de ‘Vriend van’ campagne daagt de provincie Antwerpen haar inwoners via laagdrempelige acties uit om duurzamer te leven. De acties bestrijken alle facetten van het dagelijkse gezinsleven, van huishoudelijke taken tot vrije tijdsactiviteiten, verspreid over zes thema’s: huis & tuin, koken, op stap, vrije tijd & vakantie, was en plas en winkelen.
Ecolife maakte een inschatting van het milieubesparingspotentieel van elke actie. Naast de acties krijgen deelnemers bijkomende info via actiefiches, weetjes en online calculatoren. Ecolife ontwikkelde een CO₂-calculator om de koolstofvoetafdruk van het eigen gezin te berekenen en een tiental ‘quickscans’ om dagelijkse besparingen te simuleren van o.a. ecodriving of zuinig computergebruik.Met elke actie verdient de deelnemer sterren. Tijdens de eerste twee campagnejaren werden door de deelnemers meer dan 36.000 sterren verzameld. Dat wil zeggen dat er elke dag gemiddeld meer dan 20 acties of engagementen aangegaan werden.